Antreprenorul roman "modern"

Pentru ca atunci cand am ceva de spus, sunt genul care nu tace, o sa va impartasesc o opinie, putin mai elaborata, despre un profil de antreprenor roman pe care-l gasesti intr-o buna parte din companiile mici spre mijlocii din Romania. Si nu numai! 

Din martie 2015 particip, chiar repetat, la niste cursuri de organizare strategica si sistemica a afacerii, unde, multi dintre participanti, sunt antreprenori. Din iulie 2016, am trecut si eu in randul antreprenorilor dar ca si consultant pentru categoria mai sus-mentionata. 

Din cumulul celor doua experiente de mai sus, am ajuns la niste concluzii, zic eu, ingrijoratoare pentru o parte din mediul de afaceri romanesc reprezentat de categoria de antreprenori specificata mai sus. 

In ce sens? Pai…sa va explic: acesti antreprenori, cu certe calitati in materie de curaj si initiative nisate pe anumite directii de business, ajung dupa faza de entuziasm a inceputului de afacere, care poate tine si 10 ani la unii, intr-o situatie absolut greu de descris si inteles!  Va dau doar cateva exemple:

  •  Nu mai au o viata familiala fireasca, pierzand legatura cu valorile si visele in plan personal,
  • Ajung in situatia in care muncesc 12-16 ore/zi, avand, de fapt, un job stresant si nu o afacere,
  • Au pretentia ca afacerea lor, ajunsa la o anume maturitate pe care ei nu stiu sa si-o defineasca, sa creasca in ritmul avut in primii ani si incep sa se mire…de ce nu se mai intampla asta?
  • Pierd controlul asupra proceselor care, intre timp, s-au sofisticat si nu-si mai pot macar previziona profitul
  • Isi explica din ce in ce mai greu, de ce angajatii, care cu cativa ani urma erau eficienti si loiali, acum incep sa plece fara urme de regret,
  • Realizeaza in mod empiric (deci nu din analize, sa ne intelegem!) ca au o problema majora in organizatie, incep si se duc la cursuri de tot felul, isi dau seama ca nu sunt deloc organizati si structurati in afacerea lor, se intorc in organizatii si…nu implementeaza mai nimic! De ce?
    • in primul rand pentru ca nu stiu sa creeze si sa formalizeze documente, sisteme, proceduri, fluxuri
    • apoi pentru ca, desi prezenti la cursuri, inteleg secvential ce li se explica acolo si nu "simt" utilitatea unei structuri elaborate
    • unul din motivele importante este ca…nu au timp
    • unii ajung sa-si spuna: "las' ca merge si asa, ce mare smecherie e si managementul asta!?"
    • si cel mai pueril, nu vor sa cheltuiasca cu o externalizare a reorganizarii, mintindu-se ca o pot face proprii angajati sau chiar ei insisi.

Rezultatul?

  • Multi dintre acesti antreprenori se imbolnavesc si, implicit, isi pericliteaza afacerea, de multe ori, iremediabil,
  • Se confrunta cu un climat organizational care se inrautateste in fiecare an, ajungand sa ramana doar cu angajatii neperformanti dar…loiali!,
  • Cifra de afaceri nu mai creste cu procentul obisnuit, dar ei au facut investitii bazate pe aceste prognoze gresite si se trezesc ca isi "sufoca" afacere din lipsa de resurse financiare,
  • Tocmai atunci cand afacerea lor pare ca e la apogeu, ca si cifra de afaceri, si organizatia e atat de mare incat sa nu mai poate fi condusa "triunghiular", constata ca in loc sa se respecte tendinta de crestere, aceasta incepe sa scada vertiginos,
  • O parte din acestia ajung la insolventa si chiar faliment.

Pentru ca, totusi, cu cateva din personajele descrise de mine mai sus, m-am imprietenit si am vazut ca sunt oameni deosebiti si inteligenti, am incredere ca, din ce in ce mai multi, vor intelege ca timpul unui antreprenor este cel mai scump din toata organizatia pe care o conduce. Ca atare, sugestiile mele catre acestia sunt:

  • "Cheltuiti" acest timp pentru a va pune in aplicare viziunea si misiunea si lasati organizarea strategica pe mana celor care au timp si se pricep la asa ceva.
  • Dotati-va cu instrumente (ERP) sau angajati (controlleri, analisti) care sa va ajute sa faceti analize diverse si complexe. Doar din acestea veti trage concluzii corecte.
  • Concentrati-va pe oameni si, implicit, pe climatul organizational. Un mediu de lucru, cel putin functional, face minuni.
  • Formalizati mai mult ceea ce comunicati verbal. Vorba se duce si se uita, scrisul ramane!
  • Tineti-va de cuvant atunci cand promiteti ceva. O buna parte din antreprenori, chiar nu se tin de cuvant!

Va multumesc si va doresc succes!